Thursday, August 16, 2012

roadtrip to sziget with capeman

(v1.4)

dames en heren, jongens en meisjes, peeholes en pisrods. ik presenteer hier mijn kant van het verhaal.



melody line

om 20u stap ik uit de metro bij melody line. ik heb m'n tas bij me met daarin een bergbeklimmers slaapzak gemaakt van lama haar en een opgeladen i-pod. deze twee dingen gaan mijn leven redden maar dat weet ik op dit moment nog niet. het is een regenachtige maar toch best warme dag. toch draag ik nauwelijks kleren om mijn strak afgetrainde kogelstoters lijf want ik weet dat het straks nog veel warmer gaat zijn. jongons en meissies luister en huiver. wij gaan naar het sziget festival in budapest. niet voor de lol natuurlijk. nee er staat een optreden van een half uur geboekt en het plan is om er met een busje heen te rijden wat volgens google ongeveer 13 uur gaat duren. ik hou van google.



heenreis

om iets over 9 scheuren we met de gear achter in weg. in de bus zitten: martin, darko, ymer, bart (monitor) en ik. in deventer halen we alex (sound) op. er word veel beatles geluisterd onderweg. ymer heeft z'n fapflap (laptop) mee en zit liedjes te mixen of zit te trippen op z'n monotribe. de eerste helft van de reis ben ik nog soort van wakker maar daarna zet ik de ene coma na de andere en zo schiet het in mijn geval best op.
tegen half 4 in de ochtend maakt darko een droge opmerking: "wat ziet het er gezellig uit bij die truckers". waarop bart zegt: "ja super gezellig als je wil circle jerken". niet dat dit het eerste droge gesprek is onderweg maar ik kende die term niet. ik vind dit hilaries. ik snap opeens wat die truckers uitspoken langs de weg. het leek eerst een onschuldige rij vrachtwagens langs de weg maar ik weet nu. ik weet...
ook het vermelden waard: tegen half 6 rijden we door praag met dr. dre aan op volume sterkte 11.
en om half 7 maken we een korte pitstop waar ymer en ik gaan steenwerpen op een grind pad.





gear achter in
ymer en bart met monotribe


pitstop posers
you fuck


praha
ergens


















fapflap
bieries






















 


  




budapest

fastforward. hotel checkin om 14u. we zijn iets te vroeg dus we gaan eerst even in de zon genieten.omdat we pas om 19u op het terrein moeten zijn zetten we een comatje. we ontwaken uit die coma om half 6. het was toch best fijn om in een bed te liggen. ik ga met ymer voor het hotel zitten in de zon waar we eventjes wachten op de rest. er komt een taxi aan rijden. sin stapt uit en het eerste wat hij zegt is: "PERUVIAN BASTARD!!". ik voel me vereerd dat dat de eerste woorden zijn die hij uitkraamt maar dat roept hij omdat ik eigenlijk niet mee zou gaan. het is dat ik m'n panfluit ben vergeten maar anders had ik een liedje voor hem gefloten. als de rest van de band naar buiten komt worden er handjes geklapt en geschud want dat is wat mannen doen.
onderweg naar het festival terrein scoren we een zooitje 1euro halve liters in een videotheek. zo gaat dat hier. om onduidelijke redenen kunnen we het terrein niet vinden. om tien voor acht rijden we met polsbandjes en het bier het terrein op. we rijden letterlijk door de menigte heen naar de stage. dat vind ik volgens mijn notities heel vreemd maar dat is het nu ik het terug lees eigenlijk helemaal niet dus laatmaar. de gear word uitgeladen terwijl er een emo band speelt met niet zo heel veel publiek. het geluid is niet al te best en ik vrees het ergste. ipv een biertje terug koppen tegen de stress drink ik koffie in de backstage tent. no worries you alcoholic fucks ik heb er natuurlijk wel een biertje achteraan gegoten want die koffie was niet te zuipen.








checkin
chillen in de zon

handje klap met sin
koelkast videotheek







martin is blij
bier


koffie backstage
timetableszz






































optreden

ook al hadden we enige vertaging begint de show om tien over negen. 10 minuten later dan gepland. ze spelen zo strak als de riem om de arm van een junk. ik ben sidestage aan het mouth breathen tot het mijn time to shine is. er is bij capeman opeens wel heel veel publiek gelukkig. ik schat zo'n 200 man als het niet ietsjes meer is. als ik eventjes het publiek in loop om te dubbel checken is het geluid ook goed. er mag dan ook eigenlijk niet getwijfeld worden aan alex. darko krijgt het publiek lekker mee in het engels en de shoegaze stage moves van martin en ymer zijn de shit. sin is not a man...he's a machine behind the drumkit. petje af ouwe. ik stomp een denkbeeldige hond in een coma met mijn synth parts bij het nummer science en verlaat het podium weer. tegenwoordig word ik ook aan- of afgekondigd dus ik krijg ook een applausje. als de show is afgelopen doen we een cd/sticker run door de crowd en zoeken het eten op.





aftershow headshots: 
bart
ymer

darko
martin


sin

alex






voedsel bon

als we de kantine tent weten te vinden vreten we als winnaars een maaltijd op. iets met sappige aardappels en sla. er zijn nu teveel voedsel en drank bonnen over want we zijn hier maar 1 dag dus er word besloten die aan de cocktail bar allemaal in te wisselen voor maffe mix drankjes en een setje redbulls voor je weet maar nooit. ik had nog niet door dat het een cocktail bar was en begin al vast te huilen. gelukkig is ymer daar om mij te troosten.


winnaars maaltijd
bart en darko


sin martin ymer
cocktails


drinks





getroost door ymer

































strooptocht

oke mensen vanaf hier word het mij allemaal te wazig en m'n aantekingen, die sowieso al op ancient maya murals leken, zijn nu compleet onsamenhangend en nauwlijks te lezen. wel vind ik veel facebook informatie van onschuldige mensen die ik heb lastig gevallen in kritieke toestand. we lopen over een slagveld met luide muziek, flitslichten, kots, bekertjes en zombies richting een muziek tent. ik weet niet wat het plan precies was maar we staan eigenlijk gewoon naar kut muziek te luisteren op een grasveld en dronken te worden. vanaf hier is er een immens zwart gat. in m'n notitie boekje is direct na de pagina waar de antekingen/ancient maya writings stoppen een spaghetti monster getekend door ene vera dus ik geef haar de schuld. we raken elkaar allemaal een beetje kwijt in de loop van de nacht. ook ben ik mij camera kwijt geraakt.
de wijze oude mannen zijn met een taxi naar het hotel gegaan maar de kids gaan gewoon door. ymer en ik besluiten als het weer licht word de stad in te gaan. met de tram en metro belanden we ergens in zuid-oost waar we een toptijd hebben. een beetje rondwaggelen en de architectuur bewonderen met die befaamde halve liters opzak onder een stralende zon. wat wil je nog meer? helaas moeten we terug naar het hotel want we vertrekken om 11 uur en we weten niet waar het is.
budapest gaat z'n gangetje terwijl wij als echte toeristen de weg kwijt raken in een niet eens zo heel ingewikkeld metro systeem. onderweg vinden we twee italianen die naar sziget terug willen en nog meer verdwaald zijn dan wij. we schoppen ze bij de halte van het festival de tram uit en gaan verder met de zoektocht. we vinden met niet al te veel moeite het hotel terug. chill. na een kleine douche actie zetten we op de parkeerplaats bij de bus een monotribe jam terwijl we wachten op de rest.



 

 

 

 

 



exhibit F: het notitie boekje
spaghetti monster
ancient maya mural























camping de bejaarde alp

dat doorhalen eist nu z'n tol en ik zet alweer een comatje. na z'n coma klimt ymer ook nog even in een boom tijdens een pitstop. good times. het plan is om onderweg terug een camping te vinden om te rusten. het word een klasieke familie camping in de beierse alpen. als de doorlig plek gescoord is worden er maar liefst twee 1 persoons tenten neergezet voor 6 man. ik wil er niet over nadenken maar er gaan er dus 4 in de bus slapen. nou heb ik dus geweldige ervaringen met de meest afgrijselijke slaap situaties op bizarre huisfeestjes dus ik heb er ergens ook wel weer vertrouwen in. de gitaren, monotribe en halve liters uit budapest worden de bus uit gerukt en we zitten lekker in het gras te jammen. als ik even over mijn voorhoofd wrijf ontdek ik dat dat pijn doet. ik probeer terug te halen welke brit ik misschien een kopstoot heb moeten uit delen. of was het vera die me niet alleen met het monster op pagina 54 maar ook met een gebalde vuist iets heeft geprobeerd duidelijk te maken? we zullen het waarschijnlijk nooit weten. als ik het aan ymer laat weten laat hij me zijn wond op z'n elleboog zien. mensen, we just don't know...
er lopen veel kinderen rond die nog nooit gesloopte mannen hebben gezien. martin is goed met kinderen en is vanaf moment 1 aan het socializen. het is tegen de avond als we er belanden dus er moet ook gegeten. toevallig komt er een vader langs die ons uitnodigt voor het bbq feest van vanavond. ook al spreekt hij eerst vreemd duits blijkt het dus gewoon een vriendelijke nederlander te zijn. de spanning stijgt als er van ons verwacht word bij het kampvuur muziek te maken in ruil voor lapjes dier en kartoffel salad. alle covers worden uit de breintjes geperst en een beetje geoefend. off we go.









coma
coma


comas
ymer in een boom


jammin op de doorligplek
tent






















bbq

het was gezellig rond het kampvuur en bij de grill. de hele camping is op komen dagen want het praatje ging natuurlijk al gauw rond toen het bekend werd dat er een amsterdamse band was geland en ook nog eens kwam spelen. het vlees en de kartoffel salad verdwijnen in de maagjes. nu is het tijd om te rocken. de meeste liedjes doen het goed bij de oudjes en na elk nummer volgt er een matig applausje. classics als hey jude, polly en de vodafone meezinger bohemian like you vliegen langs. soms wel twee keer. ook is er een geadopteerd iraans jongentje wat constant om lola blijft smeken. dat nummer is misschien wel acht keer gespeelt waarop hij elke keer compleet uit de maat mee klapt. martin heeft nog tevergeefs geprobeert hem maat aanhouden bij te brengen. andere kinderen kunnen ook liedjes zingen maar dat is allemaal te modern voor ons. je bil is een crocodil? serieus? alex kende het op een of andere manier wel maar hij is frans dus dat verklaard langzamer hand alles wel. ondertussen gaan de koelboxjes open en wordt de krat bier die bij de receptie gescoord is in stijl geleegd. als souvenir heeft ymer ook een fles palenka mee. lekker drankje is dat.







ymer
p.b.


bart en alex
mariachi ymer









travel pussy

uit respect voor de gehele camping gaan we naar een toilet douche combi hut om te pissen in plaats van de vetrouwde bosjes. daar doen we een verschrikkelijke ontdekking. in de condoom automaat is een inflatable travel pussy te scoren. de vraag is hoezo en waarom hier? dat je hier niet terecht komt als je vrijgezel is al duidelijk bij de slagboom van de receptie. aan de andere kant snap ik dat je je genotsknots na jaren huwelijk niet meer in die pisbak van je bolle trut wil hangen. iedereen heeft achteraf toch een beetje spijt dat ze er niet eentje hebben mee genomen.


travel pussy
voor als pa nog wat anders wil
















pisbak

zwaar beneveld worden er nog wat capeman songs uitgeknalt voor dat er word aangegeven dat we moeten nokken. maar we zijn toch echt nog lang niet klaar met deze nacht. we gaan voorbij de slagboom een paar honderd meter van de camping af langs de weg zitten met de overgebleven biertjes en de gitaren. het einde is nabij als we met z'n allen in harmonie "why are we not circle jerking in the parking lot" zingen en darko aankondigd dat hij z'n solo project nieuw leven in gaat blazen: "snikkelbek en de slinger tieten" met als eerste single: "pisbak" wat in frankrijk onder de naam: "urinoir" verkrijgbaar zal zijn. good times.


snikkelbek
more jammin

















vrieskou

ymer en ik proberen te zit slapen voor in de bus en darko en alex achterin. martin en bart hebben wijs hun eigen tent. het is inmiddels wel duidelijk dat het hier heel erg fris is s'nachts. ook is alex een onwijze snurker. niemand is hier echt goed op voorbereid behalve de peruvain bastard. mijn bergbeklimmers slaapzak gemaakt van lama haar en m'n opgeladen i-pod hebben mijn leven gered deze nacht. als ymer vreemde geluiden achterin de bus hoort blijkt het darko te zijn die ligt te slaapjanken in feutus houding. hij dacht slim te zijn door in de laadruimte te gaan liggen. ymer kruipt uiteindelijk toch maar bij bart in de tent. nee mensen, deze terror nacht gaan ze nooit vergeten. het was echt heel erg koud.

p.b. voor in de bus
alex op de achterbank

















ontbijt

als we ontwaken is de zon daar om ons op te warmen. een dood normale brakke ochtend in de beierse alpen. gelukkig hebben we niet per se iemands vakantie verpest vannacht maar daar kunnen we nog wat aan doen. ik zie martin relaxed in z'n onderbroek naar de douche lopen. ymer wil zwemmen vandaag maar het zwembad van de camping is dicht dus voert hij plan B uit. iemand vind nog halve liters dus die worden tegen de kater toch maar terug gekopt nu. bart heeft bij de receptie een folder gezien van een rodelbaan in de buurt en heeft er zin in. als we weg scheuren naar een aldi in de buurt voor een ontbijtje komen we langs de beruchte plek waar we een paar uur geleden nog zaten. we zien daar een mini slagveld van verkreukelde pakjes peuken, lege flesjes en misschien ook kots. we kunnen er allemaal wel om lachen. een half uurtje later zitten we ongschuldig het ontbijt op te peuzelen aan een piknik tafel in de bergen.






plan B
road


martin
darko


onschuldig
ontbijt
















rodelbaan

als we aankomen bij de rodelbaan is het schijt druk. het stikt hier van de gezinnen. overal voordringende kinderen met plak handjes en afgrijselijk dikke duitsers. maar dat kan bart niks schelen. voor dat het tot ymer en mij door dringt hoe epic een rodelbaan eigenlijk is staan bart, martin en darko al in de rij. met ymer zit ik op een bankje half dood te gaan en half in een lachkick tussen de ouderen te kijken naar de rodelbaan. ik kan gewoon nu opstaan en iemands vakantie compleet verpesten. kinderwagentje omduwen bijvoorbeeld. of gewoon hier naast het bankje beginnen te poepen en in the process minstens 10 kinderen traumatiseren als ik van m'n eigen dampende drank diaree lucht ook nog begin te kotsen. maar nee, als bart zo blij als een kind langs scheurt met daar achter martin met wapperend haar en vervolgens darko met z'n iphone omhoog serieus z'n hele rodelritje heeft gefilmt is het moment daar, wij gaan ook. bart gaat nog een keer en alex is inmiddels ook over de streep. quick side note: ymer en ik dachten dat een rodelbaan iets als ziplining was dus we roepen de hele tijd "shocker brah!" zoals in die southpark aflevering. we worden omhoog getakeld wat natuurlijk veels te lang duurt. als het moment daar is dat we mogen rodelen gaan we bijna zonder te remmen alle bochten door naar beneden ook al staat er bij een aantal bochten toch dat je moet remmen. het was een van de betere momenten van de dag en ik ben blij dat we het toch gedaan hebben.



zo blij als een kind
in de rodelbaan



















[comming soon: filmpje van de rodelbaan]



terugreis

de rest van de reis kan je je wel voorstellen. langzaam maar zeker is iedereen het toch wel een beetje zat in de bus. de laatste loodjes zoals men dat dan zegt. bij een van de laatste pit stops ontdekt darko alweer een travel pussy automaat bij de wc's van een weg restaurant vol gezinnen. rare jonges die duitsers.
er worden nog wat comatjes gezet voor we nederland in rijden. maar op het moment dat we de grens overgaan, het moment waar ik zolang op gewacht heb, voel ik mij heel veilig maar heb ik plotsklaps heimwee. ik ben nog geen 24u in budapest geweest en ik mis het somehow. ik weet nog precies hoe het ruikt daar ook al kan ik je het nu niet uitleggen. het slaat eigenlijk helemaal nergens op want ik ben alleen maar kapot gegaan daar. toch, door deze trip heeft budapest een speciaal plekje in m'n hart veroverd.
alex word ruftend in velp de bus uit getrapt en op een treingezet. hij voelt zich inmiddels zo op zijn gemak dat hij alles laat lopen bij ons in de buurt. als we aan komen bij melody line en de gear in het opslag hok hebben gedropped ontdekt bart achter in z'n bus een geheim compartiment waar een zooitje dekens uitgetoverd worden. iedereen is denk ik te moe om er echt iets van te vinden op dit moment. ergens is het ook wel weer grappig. we doen de overgebleven vodka shots en verlaten deze plek op voorwaarde dat we elkaars rotkop even een week niet zien.






final summation

-het was vet!
-gig ging goed.
-zes mannen duizend kilometers lang dicht op elkaar in een bus creƫeert een speciale band.
(niet zo speciaal als wat circle jerken op een parking lot doet met bolle truckers maar toch best speciaal)
-sziget is een goed festival om kapot te gaan.
-echte mannen slapen op het terrein of slapen niet.
-familie campings in duitsland zijn best oke als je maar gewoon genoeg doet.
-en als je dacht dat je alles gezien had moet je eens in een rodelbaan gaan crossen.

P.B.