Monday, April 23, 2012

record store day with capeman


mr ayala's epic blog post

10:30
ik word bruut wakker gemaakt door Ymer (gitarist).
ik lig in feutus houding op zijn bank badend in zweet en tranen.
het was een lange nacht en ik heb denk ik maar 3 a 4 uur geslapen.
we hadden een epische jam sessie gezet in Melody Line tot laat.
er is geen tijd voor koffie. we moeten gaan. terug naar Melody Line. thuis basis van de band.


12:30
als een Phil Tilli til ik dus niet zo veel de kleine peugeot en de zeer ruime volkswagen passat in.

13:11
Ymer komt aan lopen met het ontbijt.
een vedett voor Chino, een wieckse witte voor Ymer en twee zakjes droge zoute chips. fijn.
we stappen in de passat van Sin (drummer) en we rijden weg. stilte. het blijft nog even stil in de auto.
er is ook geen muziek aan. ik kijk uit het raam en eet de chips.

13:19
ik heb al twee graafmachines en een wals gezien langs de weg.
uitverveling besluit ik dat de rest van de trip bij te houden.
inmiddels word er wel gepraat. Ymer en Sin bespreken album art, bandphotos en video clips.
Ymer haalt de Foo Fighters clips Monkey Wrench en Everlong door elkaar. min puntje voor Ymer.

13:42
ik moest niesen en er kwam een dikke klodder mee.
m'n zakdoekjes zijn natuurlijk spoorloos. ik veeg het af aan m'n tas. lekker dan Chino.

14:10
we komen aan in Delft. de record store "Sounds" is klein en er is geen PA.
dat is jammer maar geen probleem. roeien met de riemen die je hebt toch?
de band overlegt hoe ze het gaan doen. ik geniet met volle teugen want Led Zeppelin II staat aan.

terug bij de auto om uit te laden zit er een vrouw met een fluit super irritant middeleeuwse deuntjes te spelen. ik ontdek dat mijn aansteker het niet meer doet dus laat ik Ymer het kreng stuk gooien.
de knal is best hard. de vrouw met de fluit speelt stug door. jammer. ik had gehoopt dat onze kort maar krachtige vuurwerk show iets zou uitmaken. de band leden kijken ons verbaasd aan. nevermind..

14:15
er hangt een CD speler headphone combi in de winkel. het heeft ook Yori Swart.
ik skip snel door de plaat. helaas doet ook alleen de linker speaker het van de headphones.
ik kan Yori's meesterwerkje dus net niet ervaren zoals hij bedoelt is.

intussen graaien en grabbelen de aardappel hoofden in de cd bakken.
echte hipsters hebben deze platen al...real pirates too...

we merken op dat ze de bandnaam verkeerd hebben gespeld.



14:45
Ymer sloopt de CD speler headphone combi als ook hij Yori's meesterwerkje wil luisteren.

14:46
de eerste Capeman CD+handtekening word verkocht. Capeman heeft nog geen noot gespeelt maar deze jongeman is overtuigd.

14:50
record store eigenaar komt op ons af.
hij draagt een paarse trui +1.
vraagt of we een biertje lusten +1.
opent vervolgens de biertjes met een kromme vork +1.
3 punten in 1 minuut, not bad sir.

15:00
show starts. ook al is er geen PA is Darko (zanger) te horen. good stuff.





tijdens de show heb ik even tijd voor m'n memoirs.

"goodmorning ladies!"...oh nee er is een viskraam naast de winkel. lekker.
sta je dan met je bek op een markt. ik ben bestwel misselijk aan het worden van die pis vis lucht.

Delft is een mooie stad. echt waar. en dat baseer ik dan op het ene grachtje waar we langs reden en de oude kerk torens die ik kan zien vanaf de markt. ik vind de mensen op de markt niet mooi. maar misschien vind ik mensen in het algemeen gewoon lelijke wezens. iedereen is fucking lelijk behalve Johnny Depp.

15:30
show ends. record store guy zet Stevie Wonder aan. "isnt she lovely?" yes...yes she is!
ik zit met m'n swagger cd's te verkopen.



memorable quote: "u wilt twee exemplaren van het nu al classic album stand out and cause trouble?"
+1 voor Chino.

er zou eigenlijk een gig in Breda zijn maar die is gecancelled omdat iemand het een goed idee vond deze gigs tegelijk te plannen. nu is er tijd om rustig records te checken en wat niet. langzaam maar zeker verdwijnt de gear weer terug in de auto's.

16:30
Ymer en ik vreten een patatje pinda saus en talk shit over bands, conservatorium en creativiteit. onderwerpen die we graag behandelen tijdens het eten.

17:05
dus ik was de pinda saus uit m'n haar op het toilet achterin de winkel.
ik ontdek de kratten bier en neem er een paar mee voor je weet maar nooit.
+1 voor Chino

record store day is tot nu toe een succes.
8 Capeman cd's verkocht, 10 platen gekocht (o.a. Grinderman 2, Sonic Youth - Dirty, iets van The Strokes)

17:30
new heading: Terneuzen.
als winnaars chips kauwend in de auto.
de overwinning smaakt niet zo zoet als een volle bovenzaal paradiso want de chips is zout. heel zout.
een goede reden om een van die "gewonnen" biertjes te openen..

17:55
ik zet een comatje.

18:54
ik ontwaak uit mijn coma.we staan bij een westerschelling tol huisje.
het gewonnen biertje is lauw. nee het is echt een warm biertje inmiddels.
ik vraag me af hoe ik in diepe slaap dat biertje recht op heb gehouden.

19:01
de graafmachines teller staat trouwens op 17. de wals teller nog altijd op 1.

19:10
aankomst Terneuzen. Darko stapt uit de auto en begint meteen tegen de speeltoren aan te pissen.
Martin (bassist) maakt een foto maar die mag ik hier niet plaatsen.
ze spelen vanavond in "De Pit". het lijkt verdacht veel op een jongeren centrum.
het idee is dat zij als "echte band" na een bandjes contest spelen als de jury beraad.
we krijgen spaghetti te eten. we schuiven deze maatlijd super snel naar binnen en relaxen eventjes.
er worden Grolsch beugels geserveert. dat vinden wij een top idee +1 voor De Pit.

20:15
we verkennen Terneuzen. het is moeilijk voor Amsterdammers om dit serieus te nemen.




20:25
we doen een pilsje in cafe 't Bolle Schaep.
de Maffoos spelen hier vanavond. het blijkt een Amsterdams zanger duo te zijn uit Brabant.





na wat epische verhalen van Martin en Darko van vroeger vertrekken we weer. het bar personeel kijkt nogal boos en ze zetten keihard foute muziek aan. het is tijd om te komen en tijd om te gaan.

21:19
we zijn hier duidelijk te vroeg. we spelen 2 heftige potjes tafelvoetbal. Martin en Sin tegen Ymer en Chino. vraag me niet hoe maar wij wonnen beide potjes. good times.



er is veel jeugd aanwezig om de lokale bands te checken. ik vind de bandjes maar niks en het geluid is vreselijk. ik hoor alleen drums en vocalen. dan speelt er opeens een Nirvana achtige Belgiesche band "Stunned Ziggy". ik vind het tof. twee zangers met Kurt Cobain screams wat ze soms ook tegelijk doen.
+1 voor Belgiƫ want ze krijgen het weer voor elkaar. wat zit er in vredes naam in het drink water daar?!

21:20
ik moet schijten maar dat ga ik niet hier doen.

21:25
Ymer is met een local in gesprek. het schijnt dat Terneuzen een super crimineel gat is en iedereen van 12 tot 65 jaar een wapen draagt. dat verklaard dan ook de "menukaart" op het Terneuzense "damrak".

22:05
van tafel voetbal naar echt voetbal. een kind met een voetbal heeft Darko zover gekregen om buiten wat balletjes te trappen. Ymer en Martin doen ook mee.



memorable quote: "YMER ZLATAN BRIMOVIC" 
+1 voor Chino.

ik krijg een sms binnen of ik naar cafe de spuyt kom. neen! Terneuzen de gekste!
nu vraag ik mij af wat dat kind met de bal hier nog doet. ik schat dat het wezentje 10 jaar oud is en waarschijnlijk naar bed moet. maar ja...

bij de garderobe is een tafeltje met drugsvoorlichting. twee kids die overduidelijk geen ervaring hebben moeten het de rest blijkbaar gaan uitleggen. er staat een mandje met "gratis" zonnebrillen. ik wil er eentje hebben maar moet een drugs voorlichtings verhaal aanhoren. ik kan het niet laten om ze een beetje de les te lezen. niet dat ik dan zoveel drugs ervaring heb maar ik vind het hilaries. na een rant van 10 minuten kap ik em af met "ik moet denk ik het podium op nu". het arme kind is niet impressed en zeer confused.
ik vond zelf dat ik een super samenhangend verhaal heb verteld maar dat was het waarschijnlijk niet.

22:45
sound check.



23:00
show starts. ik zit backstage braaf te wachten tot ik het podium op mag voor de 4 noten die ik speel op de synthesizer bij het nummer Science. ook schiet ik wat pics van de band.






ik probeer nog tijdens my time to shine een foto of filmpje te maken van dat ik synth speel maar m'n telefoon wijgert. jammer. m'n aantekingen houden hier ook op want de pen die ik van Ymer heb geleent blijkt al een tijdje te lekken in mn broekzak en is er nu mee opgehouden. ook jammer.
ik geef de pen terug aan de natuur..



het is een beetje een blur wat er nu heeft plaats gevonden maar ik denk dat we een comatje hebben gezet in de auto op de terug weg.


02:55
we zijn weer bij Melody Line en ik heb een nieuwe pen. spullen uitladen was blijkbaar een bitch volgens mijn aantekeningen en we doen een drankje toe.

03:21
Darko rijd ons naar Ymer's crib in z'n super kleine peugeot. er word gelachen. dat is zeker.


de volgende dag word ik alweer in feutus houding wakker op de bank badend in zweet en tranen.
het ruikt ook ontzettend naar mijn deodorant en ik ontdek dit filmpje op m'n telefoon.



we hebben gelachen, gehuild, twee gigs gespeelt en met deo gekut. ik zeg mission accomplished en the end!